I slutten av september dro Lillesand Sjømannsforening på tur til Normandie i Frankrike. I alt 80 personer – medlemmer av foreningen med ledsagere fordelt på to busser satte kursen sydover.
Første etappe gikk til Kristiansand for å gå om bord i M/S Romantika tilhørende Norway Holland Lines. Etter 18 timers overfart med mye god mat og drikke ankom båten Eemshaven nord i Nederland neste morgen.
Eemshaven er ilandføringssted for en av de norske strømkablene, og utenfor ligger verdens største tidehavsområde – Vadehavet. Det var godt vi slapp å vasse i land! Bussene ble igjen fylt opp og vi kjørte videre nedover i Nederland og kjørte over det berømte Afsluitdijk. Dette er en 32 kilometer lang demning som sto ferdig i 1933 og ble bygget for å holde vannet ute fra Ijsselmeer som holder lavere vannstand enn havet utenfor. Dette er et imponerende byggverk med to store sluser slik at både båter og fisk kan ferdes fritt. 25% av Nederlands areal ligger under havets overflate, og store landarealer er drenert. Nederland er også et av de tettest befolkede land i verden. Det bor 406 mennesker pr. kvadratkilometer, og hvis Norge hadde vært like tett befolket hadde det bodd ca. 150 millioner mennesker i Norge!
Besøk i Sjømannskirka i Rotterdam
Turen gikk videre sydover og utenfor Amsterdam kjørte vi faktisk i tunell under rullebanen på flyplassen Schipohol. Schiphol ligger faktisk 4,5 meter under havoverflaten. Neste stopp på turen var Sjømannskirka i Rotterdam – eller Sjømannskirken – Norsk kirke i utlandet som er organisasjonens nåværende navn.
Her fikk vi en hyggelig mottakelse og vafler og kaffe sto selvsagt på menyen. Vi hadde for øvrig med oss kaffe som gave til kjerka. Vi fikk en interessant orientering om historien til kjerka i Rotterdam og et innblikk i hvordan dagens drift foregår. Det er svært få sjømenn innom i dag og besøk ombord i båtene er det som er aktuelt. Sjømannskirken – Norsk kirke i utlandet er en norsk frivillig organisasjon og ble grunnlagt i 1864. I dag består virksomheten av 28 sjømannskirker og organisasjonen jobber i over 80 land i alle verdensdeler og har rundt 200 ansatte i ute- og hjemmearbeidet. Rotterdam er for øvrig en av verdens største og mest moderne havnebyer, og havna er den største i Europa. Etter kirkebesøket gikk turen videre for overnatting i Antwerpen i Belgia.
Frankrike neste
Neste dag gikk turen vestover i Belgia og inn i Frankrike. Første stopp var Dunkerque, og mange var innom museet som viser evakueringen av allierte soldater i mai 1940.
Etter det tyske felttoget mot de allierte styrkene, befant det seg rundt 400.000 soldater i et område ved Dunkerque. Av en aller annen grunn ga Hitler ordre om å ikke angripe de allierte styrkene. Dermed fikk de allierte tid til å sette i gang en omfattende evakueringsplan som fikk kodenavnet Operasjon Dynamo. I løpet av 9 dager ble rundt 338.000 soldater sendt over til England.
Etter lunsj i Calais rullet bussene videre sydover i Normandie og i kveldinga var vi framme i Trouville-Sur-Mer hvor vi skulle tilbringe de neste fire nettene på Sowell Hotel Le Beach som lå helt nede ved stranden og med den engelske kanal rett utenfor. Dette er en typisk sommer- og ferieby og veldig koselig, men den bar preg av at sesongen var over.
Hotellet gikk tom for rødvin!
Det var tydelig at hotellet ikke var forberedt på å motta 80 tørste nordmenn, for første kvelden gikk det tomt for rødvin!
Da var gode råd dyre og en av turdeltakerne gikk like godt til nærmeste vinbutikk og kom tilbake med 20 flasker som ble trillet inn i spisesalen i handlevogna til stor jubel! På toppen av det hele var hotellbetjeningen med og serverte og skjenket! De neste kveldene gikk det greit!
Caen og Bayeux-teppet
Første utfluktsdag i Normandie gikk turen først til Caen, hovedstaden i departementet(region) Calvados. Her ble det tid til byvandring samt besøke den gamle borgen og innta lunsj – noe noen gjorde på Cafe Norway! Ettermiddagen ble brukt til besøk i Bayeux. Byen er mest kjent for Bayeuxteppet. Dette er et 70,5 meter langt broderi som ble ferdigstilt i perioden mellom 1066 og 1077. Teppet beskriver slaget ved Hastings der hertug Vilhelm av Normandie – også kalt Vilhelm Erobreren slo kong Harald Godwinson. Teppet er utstilt i en stor sirkel, slik at man kan gå rundt og følge beretningen som du leser en tegneserie. Det finnes en kopi av teppet i Børglum kloster i Nordjylland i Danmark. Vilhelm var hertug av Normandie fra 1035 til 1087 og konge av England fra 1066 til 1087.
Bekransning av «Orlogsgasten»
Utgangspunktet for turen var å få med seg en del av det som skjedde under de alliertes invasjon i Normandie 6. juni 1944. Det var på forhånd avtalt med myndighetene i den lille byen Hermanvillesur- Mer at vi ville legge ned en krans på et norsk minnesmerke – Orlogsgasten. Vi hadde med krans fra Lillesand og pyntebånd i norske farger og alle turdeltakerne fikk utdelt 17.mai-sløyfer og vi også hadde med noen norske flagg.
Foto: LSF/Carl Jon Hansen
Foto: LSF/Carl Jon Hansen
Ordfører, varaordfører og politimesteren i Hermanville stilte opp og en av turdeltakerne – Ola Morken (medlem i Arendals Sjømannsforening) talte på vegne av Lillesand Sjømannsforening på flytende fransk. Leder i Lillesand Sjømannsforening, Thorbjørn Andersen holdt og også en kort tale før ordføreren i Hermanville talte til forsamlingen. Etter bekransningen sang Hermanos «Ja vi elsker» og det ble en høytidelig seremoni. Minnesmerket «Orlogsgasten» ble avduket av kong Harald 6. juni 2004 – 60 år etter invasjonen. Minnesmerket er en kopi av skulpturen av kunstneren Per Palle Storm som kongen avduket på Normandieplassen på Akershuskaia i Oslo i 1992.! Bautaen er reist til minne om de som døde da den norske flåtejegeren «Svenner» ble senket om morgenen på D-dagen 6. juni 1944. Den skal også minne om marinens og handelsflåtens innsats under 2. verdenskrig – særlig under landgangen i Normandie.
Foto: LSF/Carl Jon Hansen
Besøk på invasjonsstrendene
Etter bekransningen gikk turen videre til Arromanches-les-Bains. Dette er stedet der det ble bygd opp en enorm kunstig havn. Det meste av elementene ble bygd i England og slept over kanalen og deretter satt sammen til et enormt havneanlegg.
Foto: LSF/Carl Jon Hansen
Det finnes ennå rester av havneanlegget som fikk navnet «Mulberry B». Museet på stedet illustrerer driften av havna gjennom modeller, og det vises også film som viser byggingen og hvordan hele anlegget så ut. Landgangsområdet ble delt inn i fem seksjoner – Sword, Juno, Gold, Omaha og Utah Beach – og langs disse strendene er det en rekke forskjellige minnesmerker og ikke mindre enn 32 museer som hver for seg forteller deler av invasjonshistorien.
Foto: LSF/Carl Jon Hansen
Invasjonen D-dagen er den hittil største militæroperasjon som er gjennomført og ble planlagt lang tid i forveien. Hvis man virkelig vil fordype seg i historien, kan man bruke dager og uker i området. Norge deltok i invasjonen med 47 handelsskip og 10 orlogsfartøyer med til sammen nærmere 2.000 sjøfolk. I luften tjenestegjorde mange nordmenn i to norske og to britiske jagerflyskvadroner, og 15 norske hæroffiserer deltok i britiske avdelinger. Det viktigste norske bidraget var handelsfartøyene, og dette bidraget har ført til at det norske flagget vaier i Normandie – som et av ni flagg.
Besøk på den amerikanske krigskirkegården
Ettermiddagen ble brukt til å besøke den amerikanske krigskirkegården ved Omaha Beach. Amerikanerne som inntok Omaha Beach led store tap og i alt 9.387 marmorkors markerer de falne amerikanske soldatene. Kirkegården ligger like ovenfor Omaha Beach og det var sterkt å se utover alle korsene. Blant de falne som ligger her er to av sønnene til president Roosevelt – en som falt under 1. verdenskrig og en som falt i 1944.
Foto: LSF/Carl Jon Hansen
Foto: LSF/Carl Jon Hansen
Le Havre og calvados-smaking
Siste utfluktsdag ble brukt til å besøke Le Havre – Frankrikes nest største havneby som ligger ved utløpet av Seinen. For noen ble det gjensyn med gamle tomter mens Torhild Astrup Børresen faktisk fikk se igjen sin fødeby! Etter lunsj gikk turen videre til det som man må få med seg i Normandie – calvados-smaking! Calvados er en type brennevin med søtepler som råstoff. Vi fikk en flott omvisning hos en av de største produsentene, og smaksprøvene gikk unna! Stemningen i bussene på turen tilbake til hotellet var uten tvil høyere enn tidligere på dagen!
Normandie – litt historie
Normandie er oppkalt etter normannerne som kom dit allerede rundt år 790. Det vil alltid være litt upresise erindringer om hva som skjedde på den tiden, men ifølge Saint-Clair-sur-Epte-traktaten fra 911 ga den franske kongen Karl den Enfoldige Rollo – eller for oss kjent som Gange-Rolv – herredømmet over deler av området. Gange-Rolv var kjent som en norsk viking fra Sunnmøre og hans sarkofag finnes i Notre Dame i Rouen – en viktig havneby langs Seinen. Innvandringen fra Skandinavia i denne perioden var betydelig og påvirket samfunnet på flere måter. Arven etter vikingene er synlig for eksempel i de mange stedsnavnene i Normandie som er av skandinavisk opprinnelse. Olav den hellige kom til Normandie i 1012 og ble døpt i Rouen i 1013 eller 1014. Det kan fortelles mye om Normandie – men det kan man studere selv.
Kveldsunderholdning
Når et kor er deler av reisefølget er det naturlig at det blir synging på hotellet i løpet av kveldene vi var i Trouville. Hermanos, Tor og Paul Flaa, Carl Jon Hansen, Lars Anfinn Ekornsæter, John Olsen og ikke minst Per Ariansen underholdt reisefølge til stor applaus!
Foto: LSF/Carl Jon Hansen
Hjemtur via Waterloo
Det ble mange kilometer i buss, og for å slå i hjel tiden ble det arrangert quiz i flere utgaver. Videre ble det tid til gode historier og flere av deltakerne bidro med egne opplevelser fra reiser i de landene via var innom. På ettermiddagen første hjemreisedag besøkte vi Waterloo utenfor Brussel. Her tapte som kjent Napoleon sitt siste slag 18. juni 1815. Slaget sto mellom franskmennene på den ene siden og britiskledede koalisjonsstyrker under Arthur Wellesley Wellington og prøysiske styrker under Gebhard L. von Blucher på den andre.
Foto: LSF/Carl Jon Hansen
Det er et flott museum ved Waterloo som illustrerer slaget både gjennom modeller og film. I 1824 ble det bygd opp en kunstig høyde – Løvehøyden – og fra toppen har man flott utsikt over slagmarken. Etter overnatting i Hasselt nord i Belgia gikk turen videre inn i Tyskland – Rhinen ble passert og i Ruhrområdet fikk vi virkelig sett omfanget av tungtrafikken! Milevis med trailere og lange køer – heldigvis stort sett i motsatt kjøreretning! Lunsjen denne dagen ble inntatt i Munster – vennskapsbyen til Kristiansand – før vi fortsatte til Bremen.
Forsinket hjemtur
Etter planen skulle vi kommet oss helt hjem på vår 9. reisedag. Sterk vind i Skagerak gjorde imidlertid at vi i forbindelse med handlestopp i Flensburg fikk beskjed om at Color Line hadde innstilt fergen mellom Kristiansand og Hirtshals. Da ble det tid til god middag i Aalborg og en ekstra natt på Color Hotel I Skagen, og det la ingen demper på stemningen! Neste morgen var vi spente på om det ville bli ytterligere utsettelser, men nå gikk alt som normalt. Fergen gikk og vi fikk humpet oss noe i 3-4 meter høye bølger – uten å bli sjøsyke heldigvis. Det var en fornøyd gjeng som ankom Lillesand utpå ettermiddagen – fulle av inntrykk og god mat og drikke! Og – alle var enige om at vi hadde hatt en fin tur!
Av Carl Jon Hansen
– reiseleder og guide i buss 2
Legg igjen en kommentar