fra styremøte mandag 17. februar 2020

Tilstede:
Jan Roar Solås, Carl Jon Hansen, Tore Jan Clausen, Leiv Per Olsen, Kurt Østerberg, Georg Olsen og Tor M. Bakke.

Forfall:
Lars Erik Pettersen og Øystein Børresen

Møtet ble satt kl.12.05

Formannen åpnet med å ønske velkommen, før han startet på sakslisten.

Sak nr. 1 – Godkjenning av innkalling
Ingen merknader fremkom.

Sak nr. 2 – Godkjenning av protokoll fra styremøte nr. 2/20
Ingen merknader fremkom til protokollen fra siste styremøte 04.02.20.

Sak nr. 3 – Årsrapporter 2019 fra 3 undergrupper
Formannens utkast til hovedrapport ble godkjent i styremøte 04.02.20, mens rapporter fra undergruppene ble utsatt.

Rapport fra Hermanos, Sjøhistorisk prosjekt og Båtførerprøven foreligger nå.

Vedtak:
Årsrapportene fra de 3 undergruppene i LSF tas til etterretning.

Sak nr. 4 – Årsregnskap 2019

Årsregnskap ble kommentert og gjennomgått av kasserer Carl Jon Hansen i styremøte 04.02.20. Det fremlagte regnskap ble enstemmig vedtatt.

Årsregnskapet er senere behandlet og godkjent av revisor 12.02.2020.

Styret foreslår:
Lillesand Sjømannsforenings årsregnskap for 2019 godkjennes.

Sak nr. 5 – Årskontingent for 2021
Da kontingenten for 2021 skal være innbetalt før årsmøte neste år, må det tas stilling til hvorvidt beløpet skal opprettholdes eller endres.

Etter drøfting i møte ble resultatet status quo, dvs. ingen endringer.

Styret foreslår:
Gjeldende årskontingent på kr. 400,- opprettholdes uendret.

Sak nr. 6 – Valg – oversikt valgbare medlemmer til styret og valgkomite for 2020 / 2021
Disse er på valg for en 2 årsperiode unntatt formann som er på valg hvert år.

Styret:
Jan Roar Solaas (formann)
Carl Jon Hansen (kasserer)
Tore Jan Clausen (styremedlem)

Merknader:
Valgkomiteen fremmer forslag under årsmøtet på kandidater til styret og revisor som er på valg med unntak av 2 medlemmer på valg i egen komite, der styret fremmer forslag i samsvar med tidligere praksis. Formann Jan Roar Solås har kontaktet 2 medlemmer i valgkomiteen som står på valg. Begge stiller seg positive til å fortsette.

Styret foreslår:
Dag Finn Conradsen og Rolv Arne Ellingsen gjenvelges som medlemmer i valgkomiteen.

Sak nr. 7 – Diverse
a) Søknad om medlemskap

Formannen leste søknad om medlemskap fra:

Einar Andersen, adr. Nordre Vardåsen 40 B, 4790 Lillesand, født 16.08.47, mob. 91127929, pensjonist, fartstid som skipselektriker, e-post: eiande@online.no

Vedtak:
Einar Andersen innvilges medlemskap i Sjømannsforeningen.

b) Hans Kristiansens dødsbo
Formann Jan Roar Solås leste opp brev datert 12.02.20 fra advokatfirma Tofte v/ Svein A. Hagen pva. arvingene. Brevet konkluderer med et pro/contra- oppgjør over påløpne utgifter til «Humlejordet 2» og bilen som totalt beløper seg til kr.19.311,55. Dette beløp bes vennligst innbetalt slektsarvingenes bokonto.

Advokat Storaker har i eget brev til foreningen kommentert saken og konkludert med en tilråding om at foreningen kun bør betale halvparten av totalkostnadene i denne omgang, dvs. kr. 9.655,78. I så fall bør resten henstå til et eventuelt søksmål fra Laila sin slektsarving Frode Oland, før det blir tatt endelig stilling til resten (50%) av kravet.

Da Sjømannsforeningen allerede har innbetalt kr. 6.840,28 gjenstår en rest på kr. 2.816,- som til sammen utgjør 1/2-del av totalsummen.

Vedtak:
I samsvar med adv. Storakers tilråding, velger styret kun å utbetale kr. 9.655,78 tilsvarende halvparten av det totale pro/contra-oppgjør til slektsarvingenes bokonto i denne omgang

Møtet hevet kl. 12.55

Tor M. Bakke (sekr.)