fra styremøte tirsdag 4. februar 2020

Jan Roar Solås, Carl Jon Hansen, Tore Jan Clausen, Øystein Børresen, Leiv Per Olsen og Tor M. Bakke.

Lars Erik Pettersen

Møtet ble satt kl.12.00.

Formannen åpnet med å ønske velkommen, før han startet på sakslisten.

Ingen merknader fremkom.

Sak nr. 2 – Godkjenning av protokoll fra styremøte nr. 1/20
Ingen merknader fremkom til protokollen fra siste styremøte 07.01.20.

Sak nr. 3 – Søknader om medlemskap
Formannen leste opp følgende søknader:
1. Knut Jørgen Andresen, adr. Strandgata 12, 4790 Lillesand, født 02.01.55, mob. 99553395, pensjonist, ingen fartstid, e-post: knutja55@gmail.com
2. Bjørn Arne Harring, adr. Skolegata 39, 4790 Lillesand, født 26.07.52, mob. 95159475, pensjonist, tidl. seilende som 2. maskinist , e-post: bjornh@gmail.com
3. Gunnar Johan Knudsen, adr. Fossbekkveien 25, 4790 Lillesand, født 28.02.36, mob. 90109801, pensjonist, tidl. seilende, e-post: g-jo-k@online.no

Søknadene ble innvilget fortløpende ved votering som resulterte i at alle 3 ble opptatt som medlemmer i Sjømannsforeningen.

Sak nr. 4 – Årsregnskap 2019
Foreløpig årsregnskap, fremlagt i forrige møte, er nå ferdigstilt og tillagt noen nye poster som ble gjennomgått av kasserer Carl John Hansen. Nytt eksemplar ble utdelt i møte.

Styret hadde ingen merknader til årsregnskapet som godkjennes.

Behandling av saken med forslag til vedtak overfor årsmøtet tas i neste styremøte når resultatet av revisors behandling foreligger.

Sak nr. 5 – Årsrapporter 2019
Til saken forelå styrets årsrapport og rapport fra Båtførergruppa. Disse ble opplest av formannen.

Styrets årsrapport godkjennes.

Formannen kontakter undergruppene og ber om mer utfyllende opplysninger fra Sjøhistorisk Prosjekt utover Arkivets redegjørelse. Videre bes Båtførergruppa fremskaffe opplysninger om driften av foreningens båt og endelig etterlyses rapporten fra Hermanos.

Sak nr. 6 – Testamentarisk arv – info og videre fremdrift
Huset er tømt, ryddiggjort og klargjort for hovedrengjøring. Noe inventar er avtalt med arvingene, litt beholder foreningen og resten går til NMS Gjenbruk.

Sørmegleren v/ Nina Bentsen har fått i oppdrag å selge huset til en stipulert prisantydning på kr. 3.450.000,-. Omkostninger ved salg kommer i fradrag og vil for vår del beløpe seg til omlag kr. 75.000,- justert i forhold til endelig godkjent salgspris.

Videre er bilen solgt gjennom bruktbilforhandler Åsen Bil for kr. 430.000,-. Omkostninger på ca. 25 – 30.000 kroner kommer i fradrag.

Det er pr. dags dato ikke mottatt noen dokumentasjon fra Olands advokat i Arendal som gir rettsgyldig gunnlag for å påstå at Oland har krav i boet. Saken overfor Oland stilles derfor i bero i samråd med vår advokat. Nettoinntekter ved salg settes på øremerket konto i bank basert på regnskap over påløpne inntekter og utgifter. Inntil saken er endelig avklart, vil midler fra arven være urørlig og kan ikke disponeres av foreningen.

Sak nr. 7 – Diverse
Behovet for rullestolrampe for å lette adkomsten til foreningens lokaler for medlemmer og besøkende med handicap var gjenstand for drøfting. Et initiativ i saken bør i såfall tas overfor Lillesand kommune som grunn- og huseier.