I lyset av en lommelykt skinte med ett bokstavene «Castor II Lillesand» gjennom overmalingen. Et 80 år gammelt mysterium ble avdekket:
Hva skjedde med Castor II fra Lillesand?

Castor II på havna i Lillesand. Livbåten kan så vidt skimtes like over navneskiltet

Nå er livbåten til Castor II utstilt på Tollboden i Lillesand

Reg.nr. 345. Ex. «Castor»

Reg.dato: 14.9.1916
Type skip: Skonnertskip. Motorskonnert.
Drægtighet i nett.reg.tonns: 115
Lengde 92 fot. Bredde: 23,4 fot. Dypgang: 9,9 fot.

Skip og livbåt bygget i Flosta ved Tvedestrand 1906.
Bygget i furutre.

Skipsførere:
1916 John Terjesen, Østregate, Lillesand
1917-18 Isak Olsen, Trøde, Lillesand
1919 John Terjesen, Østregate, Lillesand
1919 Albert Kurtze, Lillesand

Reder: 1916 A/S ved Gustav Pedersen Lindeberg & Sønn

Endeligt: Forsvunnet med mann og mus 1919, blandt annet med to unge gutter fra Ågerøya som mannskap. Antagelig minesprengt den 11.03. på reise fra Sunderland hvor skipet avgikk 9.3. 1916 med kull på vei til Porsgrunn.

Skipet ble 13 år.
Kallesignal: KCHG
Innkjøpt fra Mandal.

Andre opplysninger:
Se: Lillesands-posten 06.03.98. og Agderposten, 15.05.1999.

«Castor II»s livbåt ble funnet den 16.3.1919 drivende i Nordsjøen 2-3 n.mil vest av Storholmen (utenfor Ålesund), med et liket av en matros ombord, av fiskeskøyta m/k Sverre I. Livbåten var da noe skadet, minesprengning var den sannsynlige forklaring på selve forliset. Navnet Castor var overmalt, derfor visste ingen at det dreide seg om det eneste livstegn etter skipet Castor II. Livbåten ble senere brukt til fangst og fiske og siste eier av båten, Steinar Kjærstad, fra Lepsøy forteller:

«..nokre år gjorde han teneste som livbåt på SVERRE I. Deretter blei han ståande ubrukt fram til 1960-70åra, då han blei brukt til litt hobbyfiske. Ein dag dreiv båten på land og fekk eit hol i botnen. Dette blei ikkje reparert.
Livbåten er 4,40m lang og 1,65 m brei.
Han har ei brei fenderlist i overkant av øverste bordgangen. Denne kan vera påsett etter at båten blei reparert. Dersom ein tenkjer seg denne lista fjerna, blir nok båten ganske lik den som stod på dekket av Castor II.»

Han forteller videre at han en kveld, i et spesielt lys fra lommelykta plutselig oppdaget påmalt «Castor II – Lillesand» under malingslagene. Han tok derpå kontakt med Lillesands-Posten som videreformidlet funnet. Snart etter fikk Kjærstad svar fra Kåre Selmer Lindeberg på Kokkenes, sønn og sønnesønn til skipets redere. Lindeberg kunne fortelle at skipet Castor antagelig ble minesprengt. Det har vært mange søk, men det skulle gå nesten 80 år før det kom en hilsen fra det uheldig skipet.

I Rederiforbundet i Oslo finnes det messingplater med beskrivelse av alle norske torpederinger og forsvinninger i forbindelse med 1.verdenskrig. Her finnes også oversikt over alle forulykkede sjømenn i 1.verdenskrig (tilsvarende finnes nå også på Norsk Maritimt Museum).

Nå er livbåten trygt plassert i Tollboden som hører inn under Lillesand by- og sjøfartsmuseum. Den ble gitt til Lillesand Sjømannsforening av siste eier, Steinar Kjærstad, i 1998/99

7849078_orig[1]

5684560[1]