Møteprotokoll

fra styremøte tirsdag 04.04.2017 i Nygårdsgate nr. 1

Jan Roar Solås, Morten Astrup, Carl Jon Hansen, Jan Hillestad, Ivar Berntsen, Lars Erik Pettersen, Anstein Nørsett, Kurt Østerberg og Tor M. Bakke.

Møtet ble satt kl. 10.30.

Formannen ønsket velkommen og startet på sakslisten.

Innkallingen kom denne gang unntaksvis for sent. Formannen beklaget dette og lovet at den som vanlig vil bli utsendt en ukes tid på forhånd.

Sak nr. 2 – Godkjenning av protokoll fra siste styremøte 06.03.2017
Ingen merknader fremkom til protokollen fra styremøte nr. 3/17.

Sak nr. 3 – Båtførergruppa – organisering / drift / båtplass med mere
Ref. sak nr. 4 i styremøte 06.03.17 hvor det blant annet ble oppnevnt ny gruppe på 4 medlemmer som fikk i oppdrag å utarbeide utkast til formål, organisering og retningslinjer for drift.

I møte opplyste Jan Roar Solås at han hadde mottatt en positiv tilbakemelding fra kommunen om samarbeid mht. undervisning til båtførerprøven for elever på LUS.

Det ble videre opplyst at båtførergruppa har avholdt et møte og kommet frem til at den ikke kan starte undervisning til båtførerprøven før til høsten. Det er et vilkår at flere hjelpelærere kan delta. 5 navngitte personer vil bli kontaktet. Undervisningen forutsettes å skje i Sjømannsforeningens lokaler med ei elevgruppe på maksimum 15 personer. Store klasser er ikke aktuelt. Til båten er det ordnet med båtplass nr. 31 i Skuggevik småbåthavn. Utleiereglement ble fremlagt.

Konklusjon:
1. Formann Jan Roar Solås sender et foreløpig svar til Lillesand kommune.

2. Utkast til organisering og drift av båtførergruppa forutsettes fremlagt i neste styremøte. Jfr. tidligere vedtak.

Sak nr. 4 – Bok om Velferden i handelsflåten – søknad om tilskudd
Ref. sak nr. 6 a i styremøte 06.03.17.

Jan Roar Solås refererte svar på diverse spørsmål mottatt ved e-post fra Roald Evensen pva. bokforfatterne. Saken ble drøftet i møte.

Lillesand Sjømannsforening finner dessverre ikke å kunne bevilge et økonomisk tilskudd til finansiering av prosjektet.

Sak nr. 5 – Vaskehjelp – arbeidsavtale
Ref. sak nr. 6b i styremøte 06.03.17.

Pr. dags dato gjelder en muntlig timeavtale. Det utføres en grei jobb, men det kan være ønskelig med en nærmere avklaring på hvilke oppgaver som skal tillegges jobben.

Konklusjon:
Jan Roar Solås tar kontakt med vaskehjelpen, slik at hun får en liste over de oppgaver som ønskes utført. Parallelt vil utpekte medlemmer av foreningen foreta en nødvendig opprydding i lokalene. Sistnevnte må påregnes å være til hjelp mht. rengjøring og fortløpende vedlikehold.

Sak nr. 6 – Rydding av foreningslokalet – utkast til arbeidsoppgaver
Ref. sak nr. 6c i styremøte 06.03.17.

Anstein Nørsett refererte utkast til arbeidsoppgaver mottatt pr. e-post 03.04.17.

Konklusjon:
Planlagt ryddejobb godkjennes. Gruppa på 2 medlemmer kan utvides ved behov.

Sak nr. 7 – Skjenking 17. mai 2017
Ulike sider av saken ble drøftet i møte.

Konklusjon:
Det søkes om skjenkebevilling mellom kl. 11.00 – 14.00. Klasse 3 etter kl. 13.00. For øvrig lik opplegget i 2016.

Sak nr. 8 – Sommergudstjeneste i bakgården
Jan Roar Solås har mottatt henvendelse fra kirkekontoret som har uttrykt ønske om et arrangement som tilsvarer en sjømannsgudstjeneste.

Konklusjon:
Sjømannsforeningen stiller seg positiv til forespørselen fra kirkekontoret og ber om forslag til tidspunkt snarest mulig. Arrangementet forutsettes avholdt i løpet av august måned.

Sak nr. 9 – Diverse

a) Svenn Helge trenger hjelp til rydding etter månedsmøter. Anmodningen tas til etterretning og oppfølging.

b) Ikke aktuelt for Sjømannsforeningen å stille med observatør i museumstyret.

c) Kurt Østerberg handler pva. LSF inn nødvendige småting til vedlikehold og klargjøring av foreningens motorbåt før sjøsetting og fortøyning på båtplass.

Faktura på innkjøp kan sendes direkte til kasserer.

NYTT MØTE ER BERAMMET TIL ONSDAG 10. MAI KL. 12.30