Fra styremøte mandag 14.11.2016 i Nygårdsgate nr. 1

Jan Hillestad
Ivar Berntsen
Anstein Nørsett

I tillegg møtte Knut Anonsen etter forespørsel fra formannen vedr. sak nr. 6.

Kurt Østerberg og Lars Erik Pettersen

Møtet ble satt kl. 18.00.

Formannen ønsket velkommen og startet på sakslisten.

Ingen merknader fremkom til innkallingen.

Sak nr. 2 – Godkjenning av protokoll fra siste styremøte 26.09.16
Ingen merknader fremkom til protokollen fra styremøte nr. 6/16.

Sak nr. 3 – Søknader om medlemskap
Siden forrige styremøte foreligger følgende søknader om medlemskap:

Navn Adresse Tidl. seil. Født Tlf
Anders Bjørnholmen Nygårdsgata 8, 4790 Lillesand Nei 1948 98667724
Dagfinn Hildebrandt Boks 37, 4795 Birkeland Ja 1947 90890655
Rune Schiøtz Engelshei 5, 4790 Lillesand Ja 1970 90697327

Formannen refererte søknadene.

De 3 ovennevnte søknader ble enstemmig innvilget.

Sak nr. 4 – Status økonomi
Kasserer Carl Jon Hansen orienterte om de enkelte poster i regnskapet pr. 30.10.2016. Videre redegjorde han for status i de enkelte avdelinger og foreløpig balanseregnskap. Tallene viser at foreningen fortsatt har en solid økonomi. Dette først og fremst basert på diverse fondsavsetninger og bankinnskudd.

Sak nr. 5 – Budsjett for 2017
Hvorvidt et årsbudsjett vil ha en formålstjenlig styringsfunksjon ble nærmere diskutert. Vi har stort sett god oversikt over de faste utgiftene, mens mange av inntektene er variable og andre tilnærmet uforutsigbare. Da omtrent alle arbeidsoppgaver utføres på dugnad kan aktiviteten lettere tilpasses driftsinntektene til enhver tid. Den økonomiske bærebjelken som trygger økonomien fremkommer hovedsakelig fra tallene i balanseregnskapet.

Carl Jon Hansen og Jan Roar Solås vurderer muligheten for å utarbeide et utkast til budsjett som forelegges styret i god tid før årsmøtet.

Sak nr. 6 – Ny hjemmeside
I forrige styremøte fikk Jan Roar Solås fullmakt til å kontakte Audun Kristoffersen med formål å undersøke muligheten for å innhente et tilbud på oppdraget. Han er nå engasjert og har allerede laget en mal for et opplegg til ny hjemmeside til foreningen. Formannen hadde innkalt Knut Anonsen for å orientere om planforslag vedrørende organisering og igangsetting av prosjektet. Etter forslag fra Jan Roar Solås var det enighet om at Knut Anonsen velges som redaktør for den nye hjemmesiden til LSF. Sistnevnte orienterte om sin bakgrunn og anbefalte følgende arbeidsopplegg:

• Audun Kristoffersen er teknisk kontaktperson.

• Prosjektet har en test og prøvefase frem til 01.01.2017.

• Det må etableres en redaksjonskomite som styrer opplegg og innhold.

• Sekretær og kasserer kan legge direkte ut ting på hjemmesiden som vedrører deres arbeidsoppgaver: Styreprotokoll, innkalling, regnskap osv.

• Orientering om ny hjemmeside gis på første månedsmøte 24. november.

• Redaktøren mottar og styrer alle innlegg til hjemmesiden. Han utfører redigering, eventuell bearbeiding og fungerer som sekretær for redaksjonskomiteen som blir forelagt alle innspill til tekst og bilder før publisering.

1. Styret gir sin tilslutning til ovennevnte utkast til oppstart og organisering av ny hjemmeside.

2. Det inngås avtale med Audun Kristoffersen om faglig bistand til etablering av ny hjemmeside til en kostnad begrenset oppad til kr. 10.000,-.

I tillegg kommer nødvendige utgifter til konsulentbistand for å ivareta en fortløpende, operativ drift.

Sak nr. 7 – Romlokaler – interiørmessige endringer
I styremøte 30.03.16 ble flere saker om disponering av våre lokaler gjenstand for behandling, blant annet om å bidra til god hygiene i forbindelse med matlaging/koking og ellers holde god orden ved å rydde i skaphyller, makulere og omplassere ting som ligger i veien med mere.

Pr. dags dato har vi fortsatt altfor mange ting som opptar plass i våre lokaler og problemet er derfor ikke løst på en tilfredstillende måte. Oppgaven bør gis høyere prioritet gjennom handling. I tillegg vil det også være ønskelig å få vurdert behovet for oppussing av kjøkkenet.

Konklusjon:
Jan Roar Solås og Jan Hillestad samarbeider om utføring av oppryddingsoppgaven med mere. Jan Hillestad ble oppnevnt til materialforvalter med senere oppfølging og ansvar for ryddighet og orden i våre lokaler.

Sak nr. 8 – Utleie av livbåten Castor
På et møte i Oslo har det vært kontakt med Eyvind Bagle i Norsk Maritim Museum der spørsmålet om eventuelt utlån av livbåten til museet ble diskutert. Castor er i dag oppbevart og utstilt i Tollboden. I første omgang er det skissert diverse opplysninger og betingelser som må undersøkes nærmere.

Styret gir Anstein Nørsett fullmakt til å ha den formelle kontakt med Norsk Maritim Museum. Dersom nærmere undersøkelser resulterer i at livbåten Castor ønskes velkommen til museet, forutsettes fremlagt utkast til utleieavtale overfor styret til godkjenning.

Sak nr. 9 – Båtføreropplæring – status
Trond Larssen opplyste at det ikke blir igangsatt opplæring til båtførerprøven i 2016. Planen er å starte opp med undervisning i januar 2017. Trond trenger flere medhjelpere med maritim kompetanse. Han vil orientere styret i Verven Kystkultursenter om prosjektet og håper at skolen vil stille seg positiv.

Sak nr.10 – Diverse

a) Foredragsholder
Formannen orienterte om arbeidet med å skaffe ny foredragsholder til månedsmøte 24.11.16.

b) Sjømannsgudstjenesten i sommer
Vedtak: Det bevilges kr. 1.200,- til leie av stolseter fra Lillesand kommune.

c) Månedsmøter
Deltakerne må sørge for stillhet under foredraget og kontoret må ikke tas i bruk til annet enn å dekke nødvendig plassbehov under måltidet.

d) Båtskyss
Vi kan ikke binde oss til avtaler om sommeren.

Neste styremøte er berammet til torsdag 8. desember kl. 13.00

Merk tiden!!