Årets fest for LSF ble arrangert 27.1 i Meta Hansens Hus. I fjor var det for liten påmeldingen så festen ble avlyst, men i år var det 83 som hadde meldt seg på. I år var det korets bassgruppe som hadde ansvaret.

20170127_183115

Etter servering av musserende vin, forflyttet vi oss til den store salen. Det ble plass til alle på to langbord og ett mindre bord, og likevel var det plass til gitarene og musikkanlegget til Dag og Finn.

Bjørn Berntsen hadde laget mat, havets delikatesser og spekemat. Noen av damene i «mødreforeningen» hadde pyntet og bakt kaker. Baren var åpen hele tiden, og gutta i baren hadde skaffet betalingsautomat så vin og øl gikk raskt unna. Det var nok vin og øl, heldigvis.20170127_183535

Christian hadde skrevet en sang som bassgruppa fremførte.

Jan Roar, sjømannsforeningen formann, holdt en innledning der hovedtemaet var at vi skulle kose oss, noe vi klarte til gagns. Christian var toastmaster, og han bandt det hele sammen på en fin måte med en del nye og gamle historier.

Vi kastet oss etter hvert over maten, men vi som satt på det minste bordet måtte lide oss gjennom en lang ventetid før det ble vår tur. Da vi endelig kom fram, var maten topp.

Så gikk vi over til taler og sanger. Jan Roar holdt en fin tale. Han fortalte at Lillesand sjømannsforening, som startet i 1875, har 150 medlemmer. Det er Norges mest aktive forening, sa Jan Roar. Han fortalte at livbåten Castor, som til daglig er i Tollboden, nå skal på en reise til Oslo Sjøfartsmuseum der den skal være med på en utstilling. Han minte også om at Anders Wilhelmsens 20170127_183236rederi hadde gitt en hederspris på 150000 til Torbjørn Andersen som ble delt mellom Torbjørn og Sjømannsforeningen.Han minnet også om sommerens tur til Bårly, Spangereid, Bacalao, utstillingen i museet og gudstjenesten i bakgården. Alle arrangementene var svært vellykkede. På tur til Oslo møtte representantene fra vår sjømannsforening gjenlevende krigsseilere.

Jan Roar avsluttet med å gi Dag og Tor rosende omtale og blomster for alltid å stille opp på øvelser og konserter. Margrethe Flaa holdt en liten takketale. Tor kvitterte med tre sanger, blant annet «sjøguttens sang». Han passet på å minne om korets Taube-konsert 10. mars på Hotell Norge.

Det var nå tid for herrenes og damenes tale. Gro Clausen holdt herrenes, og avsluttet med diktet «Gi meg et mannskor». Kåre Jortveit holdt damens tale.20170127_201327

Dag og Finn sang og spilte, noe de gjorde flere ganger. Blant annet ble «sommerfugler i vinterland» flott fremført.

Arne Thomassen holdt en tale. Han skrøt først av Dag og Finn og påpekte så at Sjømannsforeningen gjør en utrolig innsats. Han minnet om at registreringen av krigsseilere startet i Lillesand. Han sa at historien om krigsseilerne ikke ville blitt den samme uten Sjømannsforeningens innsats. Han minnet også om at sjøfolkenes innsats var avgjørende for at Norge er et fritt land, de sloss for oss. Arne sa at han hadde sjøfolk i familien, men selv ikke hadde seilt ute og heller ikke var medlem i Sjømannsforeningen. Etter talen tok Jan Roar ordet og sa til Arne at han nå hadde blitt medlem.
Etter talene sang Hermanos noen sanger. Deretter var det mingling, allsang og flere sanger av Dag og Finn.

Festen ble nå avbrutt av en annen «fest», Norge hadde slått Kroatia i håndball og var klar for finalen i VM. Stor stemning. Torbjørn holdt nå en liten tale og takket for at alle stiller opp.

Festen ble vellykket, og vi i bassgruppa fikk ros fra flere for gjennomføringen. Meta Hansens hus er et flott festlokale, og det er å håpe at neste års fest kan bli like bra.20170127_182358

Bjørn Melbye