Tirsdag 12.10 satte vi oss i bilen til Tor Jan for å kjøre til Porsgrunn med skipsmodeller som måtte restaureres. Dette er seilskute modeller som er laget på frivakt (såkalt frivakts arbeide)

Etter å ha levert modellene på verkstedet til modellbygger Tore Hansen og Ulf Andreas Jensen gikk turen til Porsgrunn og Omegns Sjømannsforening hvor vi fikk en omvisning av formannen, i flotte moderne lokaler.

i284008264566229568._szw480h1280_
Maleri av skomvær

Fomannen fortalt spesielt om seilskuten Skomvær som var Porsgrunn stolthet da den seilt, og i dag som et minne om tiden som var.
Etter omvisingen blev vi traktert med lunsj og en god prat rundt bordet. Mange spørsmål og svar om sjøhistorie.no
Lillesand sjømannsforening ga utrykk for at de gjerne tar turen til Porsgrunn og Omegns Sjømannsforening Forening for å fortelle om nettsidene Sjøhistorie.no

i284008264566229394._szw1280h1280_
Bilde
Rundt bordet: fra v. Tore Jan Clausen, Thor Hansen (POS), Ulf Andreas Jenssen, Tom Andersen (POS) og Jan Roar Solås. (Foto: Carl F. Schrumpf)

Før avreise til lillesand fikk vi en rask omvisning i viten sentere som ligger i andre etasje i sjøfartens hus.