fra ekstraordinært årsmøte i Lillesand Sjømannsforening 21.11.2019 kl. 19.00

Møtested:
Foreningens lokale i Nygårdsgate 1

Innkalling til årsmøte mm. har vært kunngjort i Lillesands-Posten og til medlemmer med e-postadresse begge datert 05.11.19. Av sistnevnte fremgår blant annet styrets forslag under 2 saker som skal behandles på det ekstraordinære årsmøtet. I tillegg kommer senere påminnelse om møtet. Videre har saksdokumentene vært tilgjengelig i foreningens lokaler fra og med 05.11.19. Og endelig ble saksliste delt ut til samtlige møtedeltakere før oppstart av møtet. Alt innenfor rammen av gjeldende vedtekter, jfr. § 14.

Til dagsorden:
Formannen innledet med å ønske velkommen. Han ga deretter en kort orientering om møteprogrammet.

Følgende saker ble tatt opp til behandling med påfølgende vedtak:

Sak nr. 1 – Konstituering
1.1
Valg av møteleder
Carl Jon Hansen ble valgt ved akklamasjon.

1.2 Valg av referent
Tor M. Bakke ble valgt ved akklamasjon.

1.3 Godkjenning av stemmeberettigede
Det ble opptelt 26 stemmeberettigede medlemmer.

1.4 Godkjenning av innkalling og saksliste
Ingen merknader fremkom.

1.5 Valg av 2 medlemmer til å undertegne møteprotokollen
Thorbjørn Solberg Andersen og Jan Hillestad ble valgt ved akklamsjon til å undertegne møteprotokollen.

Sak nr. 2 – Vedtekter – forslag til endringer
Gjeldende vedtekter («lov») ble vedtatt på årsmøtet 28.02.2019.

Styret har i sakens anledning nedsatt en komite. Denne har i samarbeid med styret og etter anbefaling fra engasjert adv. O. J. Storaker gjennomgått og vurdert behovet for endring/ajourføring av foreningens vedtekter. Dette har resultert i at det er ønskelig med en mindre justering av vedtektene under

§ 10 (5).

Enstemmig vedtak:
Styret foreslår:
Vedtektene (loven) § 10 (5) endres til følgende ordlyd:

«Disposisjoner, herunder låneopptak, av ekstraordinær karakter eller betydelig omfang i forhold til foreningens størrelse eller virksomheten må fremlegges for årsmøte eller ekstraordinært årsmøte til avstemming.»

Styrets forslag til endring under § 10(5) i vedtektene ble enstemmig vedtatt.

Sak nr. 3 – Testamentarisk arv etter avdød medlem Hans Kristiansen
Saksopplysninger:

Hans Kristiansen falt bort den 29.04.2019.

Ved brev datert 03.05.19 fra Kristiansand tingrett fikk Lillesand Sjømannsforening formell henvendelse om at avdøde etterlot seg testament av 31. okt. 2017. Lillesand Sjømannsforening er innsatt som arving/legatar til eiendommen 97/115 med innbo/løsøre og til bilen.

Styret og en egen nedsatt komite har arbeidet med arvesaken og advokat Ole Johan Storaker er engasjert til å bistå i denne mm.

Styret og den nedsatte komite har hatt løpende muntlig og skriftlig kontakt om saken. Det har vært avholdt flere møter og det foreligger brev fra tingretten. Forøvrig har advokat Storaker gitt orientering og vurderinger av div. forhold som foreningen må ta stilling til.

Styret og komiteens medlemmer: Jan Roar Solaas, Leiv Per Olsen og Øystein Børresen deltok på møte i avdødes bolig den 09.09.19.

På møtet deltok advokat Svein A. Hagen pva. avdødes familie, samt 2 av avdødes brødre. Det foreligger p.t. utkast til protokoll mm. fra møtet.

Eventuell undertegnet protokoll vil bli framlagt for det ekstraordinære årsmøte.

Kristiansand tingrett utstedte den 27.09.19 skifteattest i saken til Nina Vahl Sletteland. Det ble innkalt til og holdt informasjonsmøte i foreningens lokaler den 14.10.19.

Etter anmodning har adv. Ole Johan Storaker utarbeidet en veiledning til saken som ble gjennomgått og drøftet i møte.

Enstemmig vedtak:
Styret foreslår:
A) Den testamentariske arven mottas iht. testamentet.

B) Bilen omregistreres hvis nødvendig snarest mulig med Lillesand Sjømannsforening som eier.
Bilen settes til salgs til en høyest mulig pris gjennom en godkjent bilforhandler.
Årsmøte gir styrets leder eller den han måtte skriftlig bemyndige fullmakt til å avtale pris og øvrige salgsvilkår samt gjennomføre salget.

C) Hjemmelen til eiendommen 97/115 overføres snarest mulig til Lillesand Sjømannsforening.
Markedsverdien av eiendommen ved overtakelsen fastsettes skjønnsmessig til kr. 3,5 mill ut fra eiendommens tidligere kjøpesum og tidligere eiers prisantydning ved forsøk på salg.
Det søkes Statens kartverk om fritak for dokumentavgift.
Dersom dokumentavgift påløper utgjør avgiften 2,5% av eiendommens omsetningsverdi.
Det påløper tinglysningsgebyr med kr. 525,- for hvert dokument som må tinglyses.
Årsmøte gir styret og styrets leder eller den han måtte skriftlig bemyndige fullmakt til å undertegne nødvendige dokumenter.

D) Så snart Lillesand Sjømannsforening har fått tinglyst hjemmel og mottatt nøkler til eiendommen, så gjøres eiendommen klar for salg etter rydding, vask og stell av eiendommen.
Dersom styret v/styrets leder finner grunn til å registrere alt innbo/løsøre, så engasjeres registreringsfullmektig.

E) Avdødes slektsarvinger har framsatt ønske om å overta div. løsøregjenstander jfr. vedlagte liste.
Styret v/styrets leder bemyndiges til å overlevere/sende ønskede gjenstander til avdøde sine slektsarvinger.
Styret v/leder bemyndiges til å avgjøre hvilket innbo/løsøre som Lillesand Sjømannsforening selv ønsker å overta til bruk eller oppbevaring i foreningens virke.
Det innbo/løsøre som har omsetningsverdi og som ikke skal følge med eiendommen forsøkes solgt gjennom annonse på Finn eller på annen diskre måte f.eks. ved intern auksjon blant foreningens medlemmer.
Det innbo/løsøre som ikke har omsetningsverdi og/eller kan gis bort til et veldedig formål fjernes fra boligen og kastes/destrueres på en mest mulig diskre måte.

F) Det engasjeres eiendomsmegler til å stå for salget av eiendommen.
Det innhentes tilbud fra flere eiendomsmeglere.
Styret v/leder bemyndiges til å akseptere og undertegne det salgsoppdrag som styret finner best ut fra pris og andre forhold.
Salgsoppdraget begrenses til lovens maksimum på 6 måneder.
Eiendommern selges «as is» til høystbydende.
Styret v/styrets leder bemyndiges til å akseptere høyeste bud samt til å forhandle og inngå/undertegne kjøpekontrakt.
Det tegnes eierskifte-forsikring.

G) Netto salgssum for bilen, eiendommen samt innbo/løsøre settes inn på sperret konto nr:
Kontoen skal kun kunne benyttes/disponeres av styret i fellesskap.
Styrets leder bemyndiges til å forhandle med banken om innskuddsrenten og andre vilkår.

H) Eiendommen med innbo/løsøre samt bilen holdes forsikret for Lillesand Sjømannsforening sin regning fram til gjennomført salg.
Andre løpende utgifter til strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt og drift av eiendommen dekkes av Lillesand Sjømannsforening.

I) Ved et eventuelt skattepliktig salg av eiendommen så bemyndiges styret v/styrets leder til å betale den fastsatte skatten innen betalingsfristen.

J) Ansvarsfraskrivelse.

Styrets leder, nestleder og hele styret med varamenn fritas for ethvert økonomisk ansvar som måtte oppstå som følge av mottakelsen og forvaltningen av arven, med mindre ansvaret og et eventuelt tap er forvoldt forsettlig eller ved grov uaktsomhet.

Styrets forslag fra og med bokstav A til og med bokstav J ble enstemmig vedtatt i sin helhet.

Protokollen er gjennomlest og godkjent 22.11.2019

Signert av: