Hei i igjen.

Da var årsfesten over og jeg sitter i igjen med gode minner fra en hyggelig kveld på Meta Hansens hus. Det hadde ikke vert mulig å arrangere denne festen vist ikke baryton gruppa hadde stått for rigg å rydd. Baryton gruppa hadde virkelig lagt seg i selene for at vi gjester skulle få en opplevelses rik kveld sammen. Allsang,  Musikk og sang av Dag og Finn, sang av Tor Flaa, analyse av nordmannen ved Helge Omdal.

Jeg velger å legge ved et utdrag av talen til årsfesten.

Castor II som jeg skrøt uhemmet for i fjord. Er som dere er kjent med godt plassert på maritimt museum på Bygdøy hvor den har fått hedersplassen i utstillingen Torpedert  Et stort antall besøkende har fått gleden av å se dette unike maritime minnet fra første verdenskrig. Castor II er stadig i LFS sin eie. I en mail til muset ba jeg om noen tall og fik svar.  Musset regner med at i overkant av 56 000 mennesker har sett utstillingen i 2017. Museets besøkstall i perioden fra 8 mai og ut året legges til grunn. Dette er det  moro å være en del av. Utstillingen varer helt frem til november 2018 så det er fortsatt mange som kommer til å beskue livbåten Castor II.

LSF seiler i beste velgående. Vi er per i dag 158 medlemmer ikke alle er like aktive, men mange finner veien til foreningens lokaler fore en kopp kaffe.

Igjen ønsker jeg å fremheve arbeidet som gjøres i sjøhistorie en formidabel jobb blir her lagt ned. Stor takk til alle dere som bidrar i dette viktige arbeide for lokal, nasjonal og internasjonal – historie.

At Berit Eide Johnsen har valgt å bruke noen av våre skutemalerier i bøken Lillesands Historie  er noe Sjømannsforeningen er stolt av. Boken som er utgitt Lillesands Historie 1800-1850 er så absolutt leseverdig. Berit har også holdt et flått foredrag for oss på et av våre mange månedsmøter. Takk til Berit for hennes bidrag til LSF (Til dere som ikke har investert i boken bør dere kjenne deres besøkelsestid – det går fortsatt an å få kjøpt boken)

LSF har et tett å godt samarbeide med Lillesand Kommune. Høsten 2017 fikk vi ny leiekontrakt med kommunen. Noe jeg forstå at samtlige parter er fornøyd med.

Hermanos er nå i gang med innøvning av verker fra Erik Bye sine samlinger. Dette skal bunne ut i en konsert på Hotell Norge i mars.  Takk til Tor, Dag og Finn som gir alt for koret. Uten dem hadde en slik konsert ikke vert mulig.
Da er det bare glede seg til neste års fest.

Hermanos øver nå for å komme i mål til konserten på Hotell Norge. Koret håper på god oppslutning fra fjerne og nære supportere. Samarbeidet med hotellet er meget godt så kjøp billetter når de blir lagt ut for salg. I år er det Anstein Nørsett som leder korstyret, han tok over etter Dag Øyan som har gjort en formidabel jobb. En stor takk fra korets medlemmer til Dag for jobben han har gjort.

Da Bjørn Berntsen valgte å melde seg ut av LSF og heller ikke lenger ønsket å koke på månedsmøtene, har styret valgt å inngå et samarbeide med fiskebrygga om servering av mat på våre månedsmøter. Styret håper og tror at vi har fått til en god avtale.

Oppussing av kjøkkenet er nå begynt. Torbjørn har malt alle takene og kommunen har skifte ut den delen av gulvet som er ødelagt av fukt. Det blir sendt søknader til de forskjellige bevaringsmyndigheter slik at det ikke blir utført arbeide som er i strid med forskrifter for muset og huset. Det å være i et verna hus byr på utfordringer for alle parter. Vi håper at kommunen kan hjelpe oss med nytt belegg på kjøkkengulvet.

Den 22 feb. ble månedsmøte avholdt. Vi var 26 medlemmer som møtte til saltkjøtt og foredrag. Arne Unander holdt et inntresant foredrag om skytterlaget i Lillesand.
Cristopher Tomassen fra fiskebrygga serverte oss salt kjøtt og erter av beste merke. Honnør til kokken på brygga.

I følge Svenn Helge er det mange som tar turen innom på kaffe. Som kjent så løses de fleste verdensproblemer i dette meget velformulerende fora.

OL er over, og vi er snart i mars 2018 metrologiens menn sier at det skal bli veldig kaldt. Vi må nok bruke litt mer ved for å holde varmen, men som vi alle er klar over så nærmer vi oss vår med måkeskrik på fjorden, krokus i haven å varme solstråler. Vi er på veg inn i en fin tid når bare kulden gir seg.

Så håper jeg at det er noen av dere som sender meg et lite innlegg som kan brukes i neste byssetelegram som kommer ut en gang i slutten av mars dersom kulden har gitt seg.

Månedens visdomsord

Det er utrolig hva du kan oppnå hvis du ikke bryr deg om hvem som får æren.